استیو جابز یکی از موثرترین افراد در ایجاد تحول در عصر تکنولوژی بوده است

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: نویسنده کتاب «استیو جابز»، زندگی واقعی جابز را به تصویر می‌کشد و از تمام لحظه‌ها و تصمیم‌هایی می‌گوید که بعضی از آن‌ها در آینده تبدیل به یک تحول تکنولوژی شده‌ است.

سمیرا اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آگاه شدن از شیوه‌ زندگی افراد تاثیرگذار در هر زمینه‌ای می‌تواند گره‌های ذهنی افراد را باز کند. انسان‌ها با آگاهی از شکل زندگی و ویژگی‌های فردی چهره‌های مطرح، می‌توانند به خود امیدوار شوند و این امید را در مسیر ایمان داشتن به خود و تحقق رویاهای‌شان گسترش دهند. انسان توانمندی‌هایی دارد که حتی خودش به آن‌ها آگاه نیست و یکی از دلایلی که از خواسته‌های ایده‌آل خود دست می‌کشد، همین موضوع است.

وی افزود: در حالی که کسب آگاهی و تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد که هر فردی می‌تواند با آموزش درست، آگاهی و استمرار در تلاش به آن رویا و هدفی که در سر دارد، دست پیدا کند. خواندن و دانستنِ زندگی چهره‌های برجسته این توانایی را برای مردم روشن‌تر و قابل دسترس می‌کند. نوابغی که در زمینه‌های مختلف مانند سیاست، علم، هنر، فلسفه و تاریخ اثری تاریخی به‌جا گذاشته‌اند، با پشتکار در دستیابی به رؤیاهای‌شان، نام خود را در تاریخ ماندگار کرده‌اند.

کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از دلایلی که مردم به فیلم‌ها و کتاب‌های بیوگرافی علاقمند هستند، استفاده از تجربیات این چهره‌ها و آگاهی از چگونگی رسیدن این افراد مطرح به خواسته‌های‌شان در زمینه‌های مختلف است. هرچند گاهی دلیل آن کنجکاوی و اشتیاق برای دانستن شیوه‌ زندگی این افراد است چراکه در بسیاری موارد فقط از دستاوردهای این چهره‌ها باخبرند و زندگی شخصی‌شان عمومی نیست و گاهی مشتاق به دانستن زوایای مختلف زندگی این چهره‌ها به این دلیل که بتوانند به خود ایمان بیاورند که آن‌چه می‌خواهند، شدنی‌ است.

وی بیان کرد: استیو پاول جابز (۱۹۵۵ -۲۰۱۱ ) کارآفرین و بنیان‌گذار شرکت اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه در قرن بیستم است که رویاپردازی‌های بی‌پایانش، او را به این جایگاه رساند. کتاب استیو جابز در بستر گفت‌وگوهای نویسنده با اطرافیانش، می‌توان زندگی و شخصیت منحصربه‌فرد او را شناخت. پدر او یک مهاجر اهل سوریه به نام ابوالفتاح جان جندلی بود که بعدها استاد علوم سیاسی شد. ابوالفتاح در سال ۱۹۵۵ به سان فرانسیسکو رفت و با جوآن کارول شیبل آشنا شد و نتیجه این آشنایی تولد استیو بود.

اسدی خاطرنشان کرد: در آن برهه زمانی امکان بزرگ کردن استیو توسط پدر و مادرش وجود نداشت و در نتیجه تعلیم و تربیت او به پل رینهولد جابز و کلارا هاگوپیان سپرده شد. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ساله به‌ همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانه شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. یک سال پس از آن در سال ۱۹۷۷ اپل II  نیز راهی بازار شد.

کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اضافه کرد: در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد. از مهمترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعدها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجددا به اپل بازگشت.

وی گفت: از اتفاقات مهم پس ازاین مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال ۲۰۰۳ و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ اشاره کرد. کتاب استیو جابز، زندگی‌نامه موسس اپل نوشته والتر ایزاکسون، زندگی واقعی جابز را به تصویر می‌کشد و از تمام لحظه‌ها و تصمیم‌هایی می‌گوید که بعضی در آینده تبدیل به یک تحول تکنولوژی شده‌اند.

اسدی اظهار کرد: استیو جابز (steve jobs) یکی از موثرترین افراد در ایجاد تحول در عصر تکنولوژی بوده است. حتی منتقدینش هم باور دارند که او یک اسطوره است. با خواندن این کتاب و شناخت استیو جابز واقعی شگفت‌زده می‌شوید و می‌خوانید که چرا اپل بدون استیو جابز بی‌معنا بود. این تنها کتابی است که با رضایت خود جابز چاپ شده و جالب است بدانید که خودش هرگز زندگی‌نامه‌اش را نخواند. این کتاب سه ماه بعد از فوت جابز منتشر شد و در کمتر از دو هفته رکورد فروش را شکست.

وی افزود: والتر ایزاکسو (Walter Isaacson)، نویسنده و زندگی‌نامه‌نویس معروف آمریکایی است. توانایی نویسندگی‌اش به حدی است که او را جز نوابغ نویسندگی به سبک امروز می‌دانند. والتر علاوه‌ بر زندگی جابز زندگی‌نامه انیشتین و بنجامین فراکلین را هم نوشته است. نوشتن زندگی‌نامه جابز دو سال و با ۴۰ مصاحبه طولانی با استیو و تمام نزدیکانش نوشته شد. والتر در ابتدا از استیو می‌خواهد که هرگز نظری روی کتاب ندهد و جابز هم می‌پذیرد اما هرگز فرصت خواندن آن را پیدا نمی‌کند.

کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: کتاب «استیو جابز» در نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عرضه می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را تهیه کنند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید