عدم تخصیص ارز؛ متهم ردیف اول کمبود نهاده‌های دامی در سال ۹۹

ایسنا/خراسان جنوبی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: کمبود نهاده‌ها از ابتدای سال ۹۹ باتوجه به عدم تخصیص ارز صورت گرفت و ارزی که به نهاده‌ها اختصاص داده می‌شود، ارز دولتی است.

غلامرضا قوسی، امروز شنبه ۲۵ بهمن به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: بیش از ۶۳ درصد نهاده‌های دامی وارداتی است و این امر به تخصیص ارز نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، نوسانات ارزی را در تامین نهاده ها تاثیرگذار دانست و افزود: خرید نهاده‌ها و تامین توسط وزارت صمت انجام می‌شود.

قوسی با اشاره به اینکه وزارت باتوجه به مباحثی که به وجود آمده بود سامانه بازارگاه را تعریف کرد، تصریح کرد: در این راستا خوشبختانه قرار شد تمام اطلاعات واحدهای تولیدی که نهاده را در اختیار می‌گیرند، در این سامانه ثبت شود.

وی ادامه داد: مشکلی که داریم در توزیع نهاده‌های سنتی و سایر ماکیان است که هنوز اطلاعات آنان وارد سامانه نشده که نهاده‌ها در این قسمت به صورت خام و قسمتی تبدیل به خوراک می‌شود و سپس توزیع می‌شود.

تقاضا برای نهاده دامی بیش از عرضه

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: امسال اتفاقاتی افتاد که تقاضا برای نهاده دامی زیاد شد؛ یکی از این دلایل عدم بارندگی و ادامه خشکسالی‌ها بود.

وی از اختلاف قیمت نهاده دامی با علوفه به عنوان یکی از اتفاقات دیگر یاد کرد و گفت: قاعدتا باید جوابگوی تولیدکنندگان باشیم که در این راستا با پیگیری استاندار پیشین و جدید در دو مرحله سهمیه ویژه گرفتیم و تا امروز ۸ هزار تن سهمیه از سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان علاوه بر سهمیه ماهانه اختصاص یافته است.

قوسی با بیان اینکه سویا و ذرت باید وارد استان می‌شد و این امر به میزان تولید خوراک آماده برای دامداران کمک شایانی کرد، ادامه داد: سال گذشته ماهانه ۳۵۰۰ تن کنسانتره توزیع می‌شد، اما امسال این رقم به ۸۵۰۰ تن رسیده است.

وی یادآور شد: با تمام این تلاش‌ها، تقاضا زیاد است و باز هم رضایت جلب نشده، اما در قیاس با سایر استان‌ها وضعیت بهتری در خصوص نهاده‌ها داریم.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید