استفاده از ظرفیت"فین" به توسعه هرمزگان کمک می کند/به دنبال ایجاد خودباوری هستیم

ایسنا/هرمزگان دبیر شورای عالی فین‌شناسی گفت: بهره مندی از منابع انسانی، مادی و معنوی اهالی فین هرمزگان به توسعه استان هرمزگان کمک می کند.

اصغر حاجی‌زاده در گفت و گو با ایسنا، افزود: شورای عالی فین شناسی بالاترین نهاد شورایی در ساختار  فین‌شناسی است که اعضای آن‌ هیأت مؤسس محسوب می‌شوند.

دبیر شورای عالی فین‌شناسی با بیان اینکه شرایط و حدود وظایف و اختیارات شورا باید با رعایت اصول وحدت ملی و مصالح و منافع  نظام جمهوری اسلامی و تابعیت کامل از قانون اساسی باشد، گفت: پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و با توجه به مقتضیات محل صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری همایش فین شناسی شناسایی منابع انسانی، مادی و معنوی اهالی فین هرمزگان است، تصریح کرد: بهره مندی از این ظرفیت به توسعه استان هرمزگان می توان کمک کرد که تاکنون در تلاشیم از ظرفیت فینی ها در بندرعباس، بندرخمیر و قشم بهره مند شویم و به یکدیگر متصل کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه در مباحث فرهنگی در زمینه مردم شناسی، زبان شناسی و باستان شناسی فعالیت می کنیم، خاطرنشان کرد: در زمینه اقتصادی سعی کردیم بحث طرفیت های معدنی، بندرخشک و گردشگری فین را در اولویت قرار دهیم و امیدواریم زمینه های دیگری را هم بیابیم که امیدوارم با پژوهش های علمی و کاربردی و ظرفیت دانشگاه های استان بتوانیم این ظرفیت ها شناسایی شود.

دبیر شورای عالی فین‌شناسی اضافه کرد: ایجاد خودباوری از مشکلات بزرگی است که البته زمان بر است اما با سطح فرهنگی بالای منطقه این موضوع به طور حتم محقق می شود.

حاجی‌زاده در خصوص نتیجه تفاهم با معاون مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس عنوان کرد: انجام اقدامات و همکاری‌های لازم به‌منظور تشکیل و فعالیت مرکز اسناد تاریخی منطقه فین و توابع، تشکیل گروه مجازی با نام «میراث فین» در راستای اهداف مرکز اسناد تاریخی فین‌شناسی با عضویت اشخاص کارشناس، صاحب نظر، مدیر و علاقمندان به تهیه، تولید، گردآوری، چاپ، انتشار و حفظ و نگهداری آثار علمی، فرهنگی و هنری، دسترسی و استفاده رایگان‌ تمام دانش آموزان، دانشجویان، اساتید، محققین، دانش‌پژوهان و کلیه علاقمندان‌ حوزه‌های علمی و هنری و فرهنگی جامعه فینی با استفاده از سیستم اینترنتی موجود در کتابخانه مجازی مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس برای دسترسی به منابع مؤسسه اطلاعات علمی جهان (ISI) در تمام حوزه‌های علمی و فرهنگی و مساعدت و تدابیر لازم برای چاپ و انتشار رایگان هرگونه کتاب، مقالات در تمام حوزه‌های فرهنگی مرتبط به جامعه و  فرهنگ فین هرمزگان از مهمترین بندهای همکاری طرفین است.

به گزارش ایسنا، شهر فین در شمال‌ غربی در فاصله ۹۵ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این شهر با دارا بودن فضای وسیعی نخلستان متراکم و خیابان‌های عموماً عاری از بدنه ساختمانی به‌عنوان یکی از نمونه‌های نادر و واقعی «باغ‌شهر» در سطح کشور است. اغلب اماکن شهر در میان نخلستان‌ها احداث شده به‌طوری‌که خیابان‌ها و دسترسی‌های شهر به مثابه شبکه‌های ارتباطی یک پارک بزرگ مورد استفاده اهالی شهر قرار دارد. برخورداری فین از شبکه جاده‌ای و ریلی و دارا بودن مجموعه‌ای از پتانسیل‌های گردشگری شامل جاذبه‌های طبیعی (آبشار، نقاط ارتفاعی، نخیلات و …) جاذبه‌های تاریخی (قلعه فین، آسیاب و …) و فضاهای انسان‌ساخت (مجموعه استخر، حمام‌ها و …) باعث شده تا فین از سایر نقاط متمایز شود. فین تا سال ۱۳۰۸ هجری شمسی زیر نظر ایالات فارس بوده و از آن به بعد به بندرعباس ملحق شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید