RankBrain یک الگوریتم موتور جستجو مبتنی بر یادگیری ماشین است که استفاده از آن توسط گوگل در 26 اکتبر 2015 تایید شد. این به گوگل کمک می کند تا نتایج جستجو را پردازش کند و نتایج جستجوی مرتبط تری را برای کاربران ارائه دهد. در مصاحبه ای در سال 2015، گوگل اظهار داشت که RankBrain سومین عامل مهم در الگوریتم رتبه بندی همراه با لینک ها و محتوا است. از سال 2015، “RankBrain برای کمتر از 15٪ از پرس و جوها استفاده شد.” نتایج نشان می‌دهد که RankBrain نتایجی را تولید می‌کند که در 10 درصد تیم مهندسان موتور جستجوی گوگل قرار دارند.

اگر RankBrain کلمه یا عبارتی را ببیند که با آن آشنا نیست، دستگاه می‌تواند حدس بزند که چه کلمات یا عباراتی ممکن است معنای مشابهی داشته باشند و نتیجه را بر اساس آن فیلتر کند، و آن را در رسیدگی به سؤالات جستجویی که قبلاً دیده نشده‌اند مؤثرتر می‌کند. یا کلمات کلیدی پرس و جوهای جستجو در بردارهای کلمه طبقه بندی می شوند که به عنوان “بازنمایی های توزیع شده” نیز شناخته می شوند، که از نظر شباهت زبانی به یکدیگر نزدیک هستند. RankBrain تلاش می کند این پرس و جو را به کلمات (موجودات) یا خوشه هایی از کلمات نگاشت کند که بیشترین شانس را برای مطابقت با آن دارند. بنابراین، RankBrain تلاش می‌کند منظور افراد را حدس بزند و نتایج را ثبت کند، که نتایج را برای ارائه رضایت بهتر کاربر تطبیق می‌دهد.

 

بیش از 200 فاکتور رتبه بندی مختلف وجود دارد که الگوریتم رتبه بندی را تشکیل می دهد که عملکرد دقیق آنها در الگوریتم گوگل به طور کامل افشا نشده است. پس از محتوا و لینک ها، RankBrain سومین سیگنال مهم در تعیین رتبه در جستجوی گوگل در نظر گرفته می شود. اگرچه گوگل به هیچ ترتیب اهمیتی اعتراف نکرده است، اما RankBrain یکی از سه سیگنال مهم رتبه بندی جستجوی آن است. در حالت آفلاین، به RankBrain دسته‌هایی از جستجوهای گذشته داده می‌شود و با تطبیق نتایج جستجو یاد می‌گیرد. مطالعات نشان داد که RankBrain چگونه روابط بین کلمات را بهتر تفسیر می کند. این می‌تواند شامل استفاده از کلمات توقف در یک عبارت جستجو (“the”، “و”، “بدون” و غیره) باشد – کلماتی که قبلاً توسط Google نادیده گرفته شده‌اند، اما گاهی اوقات برای درک کامل معنی یا اهمیت زیادی دارند. هدف پشت پرس و جو جستجوی یک شخص همچنین می‌تواند الگوهای بین جستجوهایی را که به ظاهر نامرتبط هستند، تجزیه کند تا بفهمد چگونه آن جستجوها شبیه یکدیگر هستند. هنگامی که نتایج RankBrain توسط تیم Google تأیید شد، سیستم به روز می شود و دوباره فعال می شود.

گوگل اعلام کرده است که از ASIC های واحد پردازش تانسور (TPU) برای پردازش درخواست های RankBrain استفاده می کند.

 

تاثیر بر دیجیتال مارکتینگ

RankBrain به گوگل اجازه داده است تا تست الگوریتمی را که برای دسته بندی کلمات کلیدی انجام می دهد سرعت بخشد تا سعی کند بهترین محتوا را برای جستجوی کلمه کلیدی خاص انتخاب کند. این بدان معناست که روش‌های قدیمی بازی در رتبه‌بندی با سیگنال‌های کاذب کمتر و کمتر موثر می‌شوند و محتوای با کیفیت از دیدگاه انسانی در رتبه بالاتر گوگل قرار می‌گیرد.

RankBrain به مرغ مگس خوار کمک کرده است نتایج دقیق تری ارائه دهد زیرا می تواند کلمات و عباراتی را که ممکن است نداند یاد بگیرد. همچنین آنها را به طور خاص برای کشور و همچنین زبانی که در آن پرس و جو انجام می شود، یاد می گیرد. بنابراین، اگر کسی در ایالات متحده به جستجویی با کلمه بوت بپردازد، اطلاعاتی در مورد کفش به دست خواهد آورد. با این حال، اگر پرس و جو از طریق بریتانیا انجام شود، اطلاعات ممکن است مربوط به فضای ذخیره سازی در خودروها نیز باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید